Το Κίνημα στην Πόλη απαντάει σε ερωτήσεις που απέστειλαν η ομάδα "ποδηλάτες" για το ζήτημα της χρήσης ποδηλάτου στην πόλη.
Αγαπητοί ποδηλάτες με μεγάλη χαρά δεχτήκαμε στο mail μας την πρόσκλησή σας και τις ερωτήσεις σας.
Το Κίνημα στην Πόλη του Ζωγράφου συνιστά μια ενωτική δημοτική κίνηση της ριζοσπαστικής αριστεράς που δρα στις γειτονιές του Ζωγράφου. Ιδρύθηκε το 2006 και εξέλεξε στις προηγούμενες εκλογές δημοτικό σύμβουλο. Στις ερχόμενες δημοτικές εκλογές συμμετέχει με επικεφαλής ψηφοδελτίου την Ράνια Νενεδάκη.
Η συμβολή στη συγκρότηση και η συμμετοχή μας σε επιτροπές αγώνα κατοίκων για ελεύθερους χώρους, κεραίες και πάρκα, ο αντιπολιτευτικός λόγος μας απέναντι στη Δημοτική Αρχή του κ. Καζάκου και την αξιωματική αντιπολίτευση εντός και εκτός Δημοτικού Συμβουλίου, η κινηματική παρουσία μας στους δρόμους της πόλης, η εναλλακτική ενημέρωση με αφίσες, ανακοινώσεις και την εφημερίδα μας πιστεύουμε ότι αναδεικνύει μια άλλη αριστερή ριζοσπαστική πρόταση στα δημοτικά πράγματα και την πολιτική δράση.
Σε αυτήν την κατεύθυνση το Κίνημα στην Πόλη από τη συγκρότησή του προσπάθησε να αναδείξει την χρήση του ποδηλάτου σε μια πολύ «δύσκολη» για τη μετακίνηση περιοχή, όπως είναι η περιοχή του Ζωγράφου. Για παράδειγμα, σε κινητοποίηση για το Πάρκο Γουδί είχαμε παλιότερα οργανώσει με τη συνεργασία ποδηλατών ποδηλατοδρομία. Επίσης, πολλές φορές μέσα στις επιτροπές κατοίκων που δραστηριοποιούνται μέλη μας πάντα επιδιώκαμε happenings με ποδήλατα, όπως για παράδειγμα κατά την περίοδο του Αυτοδιαχειριζόμενου Κοινωνικού Χώρου Γαρδένια (χώρος που λειτουργούσε στην κεντρική πλατεία του δήμου μας). Σίγουρα δε δώσαμε τη συνέχεια που θα θέλαμε στο θέμα, αλλά έχουμε εντάξει στο πρόγραμμά μας μια ξεκάθαρη θέση για το ζήτημα των εναλλακτικών μέσων μεταφοράς που αφορά και το ποδήλατο, που θα αναφέρουμε στις απαντήσεις. Γενικά, τις θέσεις μας και τις συγκεκριμένες προτάσεις μας για μια άλλη πόλη μπορεί κανείς να βρει στο έντυπό μας στο τεύχος 8 εδώ και στο blog μας http://kinimastinpoli. blogspot.com/p/blog-page_02. html
Περνάμε στις απαντήσεις:
Ερ: 1. Ποια είναι η άποψη του συνδυασμού σας για τις ήπιες μορφές μετακίνησης (περπάτημα, ποδήλατο, ΜΜΜ);
Απ:
Για το ζήτημα λοιπόν της μετακίνησης πιστεύουμε ότι πρέπει να συγκρουστούμε με τον πυρήνα του προβλήματος. Η ενδεχόμενη κατασκευή των αυτοκινητόδρομων στον Υμηττό σε συνεργασία με τους σταθμούς του Μετρό δημιουργούν ένα οδυνηρό μέλλον για την γειτονιά μας ως γειτονιάς parking των ΙΧ που εισέρχονται στην Αθήνα από τα Ανατολικά και τα Νότια. Ο πυρήνας του προβλήματος δεν είναι άλλος από τη στρατηγική μεταφοράς στις πόλεις που ονομάζεται αυτοκίνητο. Έτσι, η κίνηση, το κόστος διαβίωσης, η ρύπανση, η ιδιώτευση και κυρίως η κατάληψη τεράστιων ποσοστών του χώρου των πόλεων είναι αποτέλεσμα και των ΙΧ. Η πόλη με λιγότερο αυτοκίνητο είναι η μοναδική αποτελεσματική απάντηση. Το πρόβλημα όμως, δεν είναι το θεωρητικό ερώτημα αλλά η μετάβαση από τη σημερινή κατάσταση σε μια άλλη με μειωμένο αριθμό ΙΧ.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να πείσουμε τους κατοίκους ότι η αλλαγή αυτή δεν μπορεί να είναι εύκολη, αλλά πρέπει όλοι να συγκρουστούμε με όλη την ιδεολογία του αυτοκινήτου. Η αντίθεσή μας με τα γκαράζ προκύπτει από το ότι θέλουμε ένα σχέδιο που να μειώνει τα ΙΧ που σταθμεύουν και διέρχονται στο δήμο μας. Θέλουμε να αναβαθμίσουμε το περπάτημα και το ποδήλατο για τις μικρές αποστάσεις, άρα θέλουμε πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους. Θέλουμε να αναπτύξουμε για τις μεγάλες και μεσαίες αποστάσεις τα μέσα μαζικής μεταφοράς και κυρίως τα μέσα σταθερής τροχιάς.
Με βάση τα παραπάνω διεκδικούμε:
-Να πραγματοποιηθούν οι 3 σταθμοί του Μετρό (Πλ. Ελευθερίας, Γαρδένια, Πλ. Κύπρου) χωρίς γκαράζ. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε πως θα πρέπει να επιτρέπεται στο μετρό, αλλά να προβλέπεται και σε άλλα μέσα μαζικής συγκοινωνίας η μεταφορά ποδηλάτου.
-Να πραγματοποιηθεί το πανεπιστημιακό τραμ στα σύνορα του πολυτεχνείου-πανεπιστημίου με το δήμο με σύνδεση με το Μετρό στην Κατεχάκη. Μέχρι την αποπεράτωση του έργου να λειτουργεί αντίστοιχη λεωφορειακή γραμμή.
-Να γίνουν πεζοδρομήσεις με σκοπό την συνένωση όλων των ελευθέρων κοινωνικών και πολιτιστικών χώρων της πόλης. (βλ. περιοδικό Κίνημα στην Πόλη τεύχος 8) Σε αυτήν την κατεύθυνση θεωρούμε βασική προϋπόθεση την δωρεάν μετακίνηση – και μέχρι να επιτευχθεί σίγουρα τη μείωση του εισιτηρίου – για όλους τους κατοίκους για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Ερ: 2. Θεωρείτε ότι οι δρόμοι του δήμου παρέχουν την απαιτούμενη ασφάλεια προς τους ποδηλάτες, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται διαρκώς;
Πολλοί από εμάς είμαστε ποδηλάτες ή έχουμε φίλους ποδηλάτες, ο αριθμός των οποίων πράγματι αυξάνεται ραγδαία. Οι λόγοι είναι τόσο περιβαλλοντολογικοί, πολιτισμικοί, αλλά πλέον και οικονομικοί. Ολοένα και περισσότερο, ιδιαίτερα μετά τα τελευταία φορολογικά μέτρα της κυβέρνησης που αυξάνουν το κόστος της χρήσης αυτοκινήτου μέσα στην πόλη, μεγάλος αριθμός της εργαζόμενης νεολαίας και των μεταναστών επιλέγουν τη χρήση αυτοκινήτου.
Οι δρόμοι όμως του Ζωγράφου δεν ανταποκρίνονται καθόλου σε αυτήν την ανάγκη. Είναι γεμάτοι από παρκαρισμένα αυτοκίνητα και μηχανάκια οι οποίο δυσκολεύουν έως απαγορεύουν τη μαζική χρήση ποδηλάτου. Επίσης, είναι θανάσιμα επικίνδυνοι για τους χρήστες ποδηλάτου.
Ερ: 3. Ποιος είναι ο στόχος για το ποσοστό χρήσης του ποδηλάτου στο δήμο και πως θα τον επιτύχετε;
Δεν έχουμε θέσει συγκεκριμένα ένα ποσοστό χρήσης ποδηλάτου ως στόχο, καθώς αντιμετωπίζουμε το ζήτημα ενιαία με τη δημιουργία άλλων εναλλακτικών μέσων και πεζοδρομήσεων. Ενδεχομένως σε αυτό θα μπορούσαμε να έχουμε τη δική σας βοήθεια. Για μας πάντως η επίτευξη ενός σκοπού δεν είναι μόνο αποτέλεσμα των επιλογών μιας δημοτικής αρχής. Είναι και αυτό αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Συγκεκριμένα, ο «νέος δήμος» του Καλλικράτη που βασίζεται κυρίως στη λογική της ανταποδοτικότητας και τους κέρδους μετατρέπει τους δήμους σε επιχειρήσεις. Ως εκ τούτου, δεν ενισχύει το περιβάλλον και τις εναλλακτικές επιλογές, αλλά αντίθετα ενισχύει το αυτοκίνητο, τις ατομικές λύσεις, το μπετόν, το τσιμέντο, τα γκαράζ κλπ. Για αυτό λοιπόν πιστεύουμε πως η επίτευξη αυτού του στόχου μπορεί να κερδηθεί πρωτίστως από την πίεση των «από κάτω». Θεωρούμε δηλαδή αναγκαία την ανάπτυξη ενός δυναμικού κινήματος διεκδίκησης ποδηλατοδρόμων ενταγμένου συνολικά σε όραμα για μια άλλη πόλη. Σε αυτήν την κατεύθυνση είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε και να στηρίξουμε πολιτικά και κινηματικά οποιαδήποτε πρωτοβουλία σας. Επίσης, μπορούμε να σας καλούμε στις κινητοποιήσεις που διοργανώνουμε εμείς ή να προτείνουμε μια τέτοια συνεργασία στις επιτροπές κατοίκων που παρεμβαίνουμε.
Ερ: 4. Προτίθεστε να αφαιρέσετε οδικό χώρο από το αυτοκίνητο για την κατασκευή δικτύου ποδηλατοδρόμων και άλλων υποδομών για το ποδήλατο;
Ήδη έχουμε αναφέρει πιο πάνω πως αποτελεί κεντρικό κομμάτι του δικού μας προγράμματος πάλης η διεκδίκηση μιας πόλης χωρίς αυτοκίνητο και η δημιουργία σχετικών υποδομών. Και σε αυτό το πρόγραμμα εντάσσεται και η διεκδίκηση υποδομών για το ποδήλατο.
Ερ: 5. Δεσμεύεστε ότι σε κάθε νέο οδικό έργο θα πρέπει να προβλέπεται και λωρίδα ποδηλάτου;
Σίγουρα η γεωμορφία του εδάφους της περιοχής με τις δεκάδες ανηφόρες και κατηφόρες δεν ευνοούν πάντοτε και σε όλες τις περιπτώσεις τη χρήση ποδηλάτου για όσους δεν είναι έμπειροι και αποφασισμένοι. Όμως υπάρχουν κομμάτια σε όλες τις περιοχές που θα μπορούσαν να αποτελέσουν με μια κατάλληλη μελέτη, σχεδιασμό και παρεμβάσεις με πεζοδρομήσεις έναν ενιαίο ποδηλατικό άξονα. Οι πεζοδρομήσεις που προτείνουμε θα θέλαμε να αποτελούν παράλληλα ένα εναλλακτικό δίκτυο διέλευσης/διάσχισης της πόλης με ποδήλατο ή με τα πόδια. Δεν αγωνιζόμαστε απλά και μόνο υπέρ των πεζοδρόμων απλά, αλλά υπέρ των λειτουργικών πεζοδρομήσεων. Σε κάθε περίπτωση οι κεντρικοί λεωφόροι της περιοχής θα πρέπει να αποκτήσουν ποδηλατοδρόμους. Μια τέτοια πολιτική επιλογή θα πρέπει να εντάσσεται πάντοτε – και το επαναλαμβάνουμε αυτό, γιατί δε γίνεται διαφορετικά – σε μια ενιαία πολιτική κατεύθυνση που θα έχει ως σκοπό τον περιορισμό του αυτοκινήτου. Διαφορετικά είναι καταδικασμένη σε αποτυχία. Επίσης, χρειάζεται μια δυναμική κινηματική παρέμβαση προς αυτήν την κατεύθυνση. Εμείς στην περίπτωση που επανεκλέξουμε δημοτικό σύμβουλο έχουμε τη διάθεση να αναδείξουμε το ζήτημα μέσα στο δημοτικό συμβούλιο σε συνεργασία με τους ποδηλάτες.
Ερ: 5. Σε ποιες άλλες δράσεις θα προβείτε για την προώθηση του ποδηλάτου; (πχ προγράμματα στα σχολεία, διάθεση δημοτικών ποδηλάτων κλπ)
Η χρήση ποδηλάτου στην Αθήνα είναι πολύ επικίνδυνη. Η σωστή ενημέρωση για τη μετακίνηση με ποδήλατο στην πόλη, η εκπαίδευση είναι βασικές προϋποθέσεις για να μπορεί κάποιος να το χρησιμοποιήσει. Επίσης, για αυτό χρειάζεται και σωστή ενημέρωση των οδηγών. Στον Αυτοδιαχειριζόμενο Κοινωνικό Χώρο Γαρδένια – όσο καιρό λειτουργούσε – κυκλοφορούσε ενημερωτικό φυλλάδιο για τη χρήση ποδήλατου. Σε κάθε περίπτωση η ενημέρωση των μαθητών είναι σημαντική για να ενθαρρυνθούν και οι ίδιοι και οι γονείς τους, ώστε τα ποδήλατα να ξαναπλημμυρίσουν τις γειτονιές. Για να διεκδικήσουν τις υποδομές για το ποδήλατο. Η διάθεση δημοτικών ποδηλάτων, αλλά και άλλες ιδέες θα μπορούσαν σε κάθε περίπτωση να βρουν εφαρμογή. Αλλά πάντοτε όλα αυτά μαζί με τη δημιουργία των κατάλληλων υποδομών.
kinimastinpolizografou@gmail.
http://kinimastinpoli.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
δε θα δημοσιεύονται σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο