Τετάρτη 6 Ιανουαρίου 2021

Τεχνικό Πρόγραμμα 2021: Φαραωνικό. Εικονικό, υποχρηματοδοτούμενο, μη υλοποιήσιμο, έξω από τις κοινωνικές ανάγκες

Μάλλον δεν θα υπάρχει πιο βαρετή διαδικασία για την Δημοτική Αρχή από το να καταρτίζει το Τεχνικό Πρόγραμμα. Θα μπορούσε, βέβαια, να αποφύγει όλη αυτή τη διαδικασία, καταθέτοντας στο δημοτικό συμβούλιο και στη δημοσιότητα, ένα απλό αντίτυπο του Τεχνικού Προγράμματος του 2020 και να προχωρήσουν-όσοι συμφωνούν- στην υπερφήφισή του, με ορισμένες μόνο προφορικές αλλαγές σε ελάχιστα σημεία. Στην  ομοιότητά τους σε τόσο μεγάλο βαθμό, άλλωστε, οφείλονται και τα χαρακτηριστικά που αποδίδουμε στον τίτλο για το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2021, ίδια με το σχεδόν δίδυμο αδελφάκι του το 2020.

Καταρχήν, αν ο προϋπολογισμός ενός Δήμου δεν εκτελείται ποτέ στο σύνολό του, τότε ακόμα και οι πέτρες ξέρουν πως το Τεχνικό Πρόγραμμα είναι χαμένο στη...μετάβαση από χρόνο σε χρόνο. Γνωρίζοντας τουλάχιστον αυτό, δεν υπήρχε κανένας λόγος η παρούσα δημοτική αρχή να μας παρουσιάσει άλλο ένα φαραωνικό σχέδιο, όπως ακριβώς έκανε και πέρσι. Με περίσσεια υποκρισίας και καθαρά για λόγους εντυπωσιασμού, για φέτος έχουμε 19 Συνεχιζόμενα έργα  προϋπολογισμού 12.217.418, 80 ευρω, 27 Νέα έργα  προϋπολογισμού 12.405.601.72 ευρω  και 20 Περαιωμένα έργα  προϋπολογισμού 33.913.472,31 ευρω. Μόνο από αυτό, ο καθένας καταλαβαίνει διαισθητικά οτι έχουμε να κάνουμε με σχέδια (μόνο) επί χάρτου, αλλά πάμε να δούμε δυο καθοριστικά, οικονομικά δεδομένα που το αποδεικνύουν:

Το πρώτο έχει να κάνει μόνο με αριθμούς. Ας αφήσουμε στην άκρη τα περαιωμένα έργα και ας έρθουμε στα πιο κοντινά. Στα μεν Συνεχιζόμενα έργα, λοιπόν, οι Πιστώσεις για το 2021 ανέρχονται στα 3.456.667,71 ευρω σε συνολικό προϋπολογισμό τους που φτάνει τα 12.217.418, 80 ευρω, δηλαδή οι Πιστώσεις αποτελούν το 28,29% του προϋπολογισμού τους. Μπορεί σε κάποιον να φανεί απογοητευτικό, αλλά ας είμαστε, αρχικά, επιεικείς. Είναι ένα αρκετά “καλό” ποσοστό, ενώ οι προβλεπόμενες πιστώσεις τους για το 2022 πέφτουν μόλις στο 10.40% του  προϋπολογισμού τους. Ας πάμε τώρα στα Νέα έργα: Εδώ, οι πιστώσεις για το 2021 ανέρχονται στα 1.127.486,61 ευρω σε συνολικό προϋπολογισμό τους 12.405.601.72 ευρω. Αλλιώς, οι Πιστώσεις για το 2021 φτάνουν μόλις το 9,09% του προϋπολογισμού των Νέων έργων (τρεις φορές κάτω από το ποσοστό των Συνεχιζόμενων), ενώ οι προβλεπόμενες Πιστώσεις τους για το 2022 εκτοξεύονται (δήθεν) στα 9.846.664, 72 ευρω ή στο 79,37% του προϋπολογισμού τους! Από την αναλογία, λοιπόν, των Πιστώσεων για το 2021 επι του συνολικού τους  προϋπολογισμού, βλέπουμε την χαμηλή-για τα Συνεχιζόμενα έργα-δυναμική συνέχειας και τη σχεδόν μηδενική- για τα Νέα έργα-δυναμική εκκίνησής τους.

Κάνοντας μια παρένθεση εδώ, ας αναφέρουμε κάτι που είναι πραγματικά αποκαλυπτικό ως προς την υποκρισία τους. Η Δημοτική Αρχή ξέρει οτι όλη η εμφάνιση των Νέων Έργων είναι φάση “πουλάω φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Παρουσιάζει ένα,πλήρως, εικονικό σχεδιασμό. Γι’ αυτό κάνει και το εξής: Από τα 27 Νέα Έργα, τα 7 “αρχίζουν” με πίστωση μόλις 1,00 (ναι, ενός!) ευρω για το 2021, με τα έξι από αυτά να έχουν προϋπολογισμό από 500.000 ευρώ και πάνω. Τα επόμενα 7 “αρχίζουν”με πίστωση 500,00 (πεντακόσια) ευρω για το 2021 σε  προϋπολογισμό εκατοντάδων χιλιάδων ως 2.000.000,00 ευρω (τα τρία από αυτά) και δεκάδων χιλιάδων τα 4. Και αν προσθέσει κανείς τα άλλα 4 που ξεκινάνε με πίστωση 1.000,00 (χίλια) ευρώ για το 2021, φτάνουμε τα 18 από τα 27 συνολικά έργα!! Ξετσίπωτοι?? Σίγουρα, αλλά βασικά αρχόντοι… Κάνουν ό,τι θέλουν γιατί (δυστυχώς) μπορούν!

Το δεύτερο οικονομικό δεδομένο δεν έχει να κάνει μόνο με αριθμούς, αλλά-μέσα από αυτούς-μας οδηγεί και στην αιτία  αυτής της υποκριτικής στάσης εντυπωσιασμού. Ας πάμε να  δούμε, λοιπόν, τη χρηματοδότηση των έργων, δηλαδή τα ποσοστά των φορέων επί των πιστώσεων. Καταρχήν, να πούμε οτι έχουμε-χοντρά πυκνά-τρεις “φορείς”. Είναι τα ΣΑΤΑ και ΣΑΤΑ Σχολικών, που είναι οι τακτικές, σταθερές πηγές χρηματοδότησης από το κεντρικό κράτος, από την άμεση και έμμεση φορολόγηση όλων των εργαζομένων. Είναι τα ΕΣΠΑ και η “άλλη χρηματοδότηση” (Πρόγραμμα “Φιλόδημος II”, Πράσινο Ταμείο κα), που είναι συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα (όπου μπορούν να εμπλέκονται η Περιφέρεια, η Ευρωπα’ι’ική Ένωση κτλ).Αυτές αποτελούν, αμφότερες, μη τακτικές, μη σταθερές, έκτακτες πηγές χρηματοδότησης και έτσι θα τις αντιμετωπίσουμε. Τέλος, είναι και οι πηγές του Δήμου-Ίδια Έσοδα, Ανταποδοτικά και Ίδια Έσοδα Κοιμητηρίου-που αποτελούν “σταγόνα στον ωκεανό”. Στα Συνεχιζόμενα έργα, λοιπόν, που τα πράγματα είναι ελάχιστα καλύτερα ως προς την υλοποίησή τους, τα ΣΑΤΑ και ΣΑΤΑ Σχολικών φτάνουν μαζί τα 54,01%, το ΕΣΠΑ και η “άλλη χρηματοδότηση μαζί το 38,18% και οι πηγές του Δήμου μόλις το 7,80%. Στα Νέα έργα τώρα, που η δυναμική υλοποίησής τους είναι εξαιρετικά αδύναμη-όπως είδαμε παραπάνω, τα ΣΑΤΑ και ΣΑΤΑ Σχολικών αποτελούν μόλις το 1,48%. οι πηγές του Δήμου το 0.15% και το ΕΣΠΑ και η “άλλη χρηματοδότηση” το 7,07%. Έτσι, βλέπουμε, οτι στα Συνεχιζόμενα έργα, που τα ποσοστά χρηματοδότησης-ΣΑΤΑ και ΣΑΤΑ Σχολικών-των τακτικών εσόδων του κράτους καλύπτουν το μισό των πιστώσεων, οι τελευταίες φτάνουν στο 28,29% του  προϋπολογισμού των έργων για το 2021. Όταν τα ποσοστά αυτά πέφτουν μόλις στο 1,48% των πιστώσεων του 2021 στα νέα έργα, τότε οι πιστώσεις ομοίως κατακρημνίζονται στο 9,09% του προϋπολογισμού των Νέων Έργων.

Κοινώς, χωρίς την κρατική χρηματοδότηση από τις μόνιμες και σταθερές πηγές, ΣΑΤΑ και ΣΑΤΑ Σχολικών κ.α., το Τεχνικό Πρόγραμμα απλά δεν υλοποιείται! Με το αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο, δε, που συνθέτουν ο Καλλικράτης, ο Κλεισθένης και ο νόμος περί κυνερνησιμότητας των ΟΤΑ, με την απαίτηση για ισοσκελισμένους  προϋπολογισμούς και τους επόπτες που επιτηρούν την επίτευξή τους, αλλά και με όλα τα κεκτημένα των μνημονιακών χρόνων, έχει κλείσει δραματικά η στρόφιγγα ροών χρημάτων στους δήμους και ,από τα παραπάνω παραδείγματα, φαίνεται με αριθμούς η υποχρηματοδότηση (και) του Τεχνικού Προγράμματος.

Πέρα, όμως, από τα οικονομικά δεδομένα και το συμπέρασμά τους, ένα μεγάλο ερώτημα είναι ο χαρακτήρας των έργων που περιέχονται στο Τεχνικό Πρόγραμμα και συνεπακόλουθα η κατεύθυνση που αυτό έχει ως προς τα έργα που υλποποιούνται στο Δήμο. Αν κοιτάξει, λοιπόν, κάποιος τον χαρακτηρισμό τους στην Υπηρεσία Τεχνικών Έργων, τότε θα δει οτι οι κατηγορίες τους είναι Λοιπός εξοπλισμός (εργασίες-προμήθειες-ανακατασκευές σε παιδικές χαρές και προαύλιους χώρους σχολείων, αναπλάσεις πλατειών και κοινόχρηστων χώρων του Δήμου, κατεδαφίσεις κτηρίων), Οδοί-οδοστρώματα (αποκατάσταση φθορών-ζημιών οδοστρωμάτων, ανακατασκευή Οδικού Δικτύου), Επισκευές και συντηρήσεις πάγιων εγκαταστάσεων κοινής χρήσης (συντηρήσεις και επισκευές σε σχολικά κτήρια, στις βίλες Κοτοπούλη, Βουγά και Βοναπάρτη), Μελέτες για κατασκευές και επέκταση κτηρίων και Λοιπές Μελέτες (που μείνανε μελέτες…). Φυσικά, είναι και τα έργα ανακατασκευής ή/και συντήρησης του Δικτύου Ηλεκτροφωτισμού. Όπως, βλέπουμε, λοιπόν, τα περισσότερα έχουν το χαρακτήρα ανάπλασης, ανακατασκευής, επισκευής, αποκατάστασης κτλ ήδη υπαρχόντων έργων. Στη διαβούλευση για το Τεχνικό Πρόγραμμα, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών τόνισε την προτεραιότητα που δίνει ο Δήμος Ζωγράφου π.χ. στην κατασκευή νέων παιδικών σταθμών, όταν στο Τεχνικό Πρόγραμμα μόνο ο παιδικός σταθμός στη Γαλήνης κατασκευάζεται ως Συνεχιζόμενο έργο, ενώ υπάρχει και μια Μελέτη νέου παιδικού σταθμού στο οικόπεδο Φιλονόης, Ηρώων Πολυτεχνείου κτλ ως Νέο Έργο, από αυτά των 1.000 ευρω σε  προϋπολογισμό 509.000 ευρω! Να μην συζητήσουμε για τη στενότητα χρηματοδότησης στα έργα που χρηματοδοτούνται με ΕΣΠΑ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οτι το σύνολο των χρημάτων (877.642,50 ευρω) από ΕΣΠΑ στα Νέα Έργα για το 2021 πάει στη “Μελέτη για Δημιουργική Επανάχρηση και Κατασκευή του  δημοτικού ακινήτου επί των οδών Κερασούντος και Ιλισίων 21”, του πρωην Θεάτρου Ποταμίτη δηλαδή, ως “πολυχώρου πολιτιστικών δραστηριοτήτων”. Όπως έχουμε προειδοποιήσει, το έργο αυτό θα είναι ανώφελο για το λαό λόγω του υψηλού αντιτίμου του και της λειτουργίας του με εμπορευματικά κριτήρια, ενώ η πρόταση της παράταξής μας ήταν η ανακατασκευή του με έξοδα του Υπουργείου Πολιτισμού, η δωρεάν πρόσβαση σε ανέργους και άπορους δημότες (και όχι μόνο) και η γενική είσοδος με χαμηλό αντίτιμο στις δραστηριότητές του. Να θυμίσουμε οτι η πρότασή μας μειοψήφησε, έχοντας απέναντί της όχι μόνο την τότε Δημοτική Αρχή του Μαζί για την Πόλη μας, αλλά και ολόκληρη την “αντιπολίτευση”…

Φυσικά, όπως τονίζαμε και πέρσι, το Τεχνικό Πρόγραμμα και για το 2021 είναι έξω από τις λα’ι’κ’ες ανάγκες. Δεν χωράνε μέσα σε αυτό ένα εκτεταμένο και υλοποιήσιμο σχέδιο ικανοποίησης των κοινωνικών αναγκών π.χ. για την κατασκευή νέων παιδικών σταθμών με βάση το οξυμένο πρόβλημα που υπάρχει στο Δήμο μας αφήνοντας εκατοντάδες παιδιά έξω από αυτούς και με ανεφάρμοστη την υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή (τώρα σχεδιάζεται να υλοποιηθεί μέσα σε κοντέινερ). Ή για τη συντήρηση των υπαρχόντων και την κατασκευή νέων αθλητικών εγκαταστάσεων με σκοπό το δημόσιο, δωρεάν μαζικό αθλητισμό. Ή ακόμη την εξασφάλιση χώρων όπου η πολιτιστική δημιουργία και έκφραση θα παρέχεται δωρεάν, όπως π.χ. μια ενδεχόμενη ανακαίνιση του κινηματογράφου ΑΛΕΚΑ και η λειτουργία του ως δημοτικού κινηματογράφου με καθόλου ή με χαμηλό αντίτιμο.

Το Τεχνικό Πρόγραμμα και ο Προϋπολογισμός για το 2021 είναι σφιχτά δεμένα μεταξύ τους και αντιστρατεύονται από κοινού τις ανάγκες των εργαζομένων και της νεολαίας του δήμου μας. Αυτός είναι και ο λόγος που το Κίνημα στην Πόλη του Ζωγράφου καταψήφισε και τα δύο μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, καλώντας σε μαζικούς αγώνες έξω από αυτό για την ανατροπή τους! 

Κίνημα στην Πόλη του Ζωγράφου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

δε θα δημοσιεύονται σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο