Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2022

Τεχνικό Πρόγραμμα 2023: Φαραωνικό, εικονικό, υποχρηματοδοτούμενο, μη υλοποιήσιμο, έξω από τις κοινωνικές ανάγκες


Μάλλον δεν θα υπάρχει πιο βαρετή διαδικασία για την Δημοτική Αρχή από το να καταρτίζει το Τεχνικό Πρόγραμμα. Θα μπορούσε, βέβαια, να αποφύγει όλη αυτή τη διαδικασία, καταθέτοντας στο δημοτικό συμβούλιο και στη δημοσιότητα, ένα απλό αντίτυπο του προηγούμενου Τεχνικού Προγράμματος και να προχωρήσουν-όσοι συμφωνούν- στην υπερφήφισή του, με ορισμένες μόνο προφορικές αλλαγές σε ελάχιστα σημεία. Στην ομοιότητά τους σε τόσο μεγάλο βαθμό, άλλωστε, οφείλονται και τα χαρακτηριστικά που αποδίδουμε στον τίτλο για το Τεχνικό Πρόγραμμα του 2023, ίδια με το σχεδόν δίδυμο αδελφάκι του το 2022.


Καταρχάς, αν ο προϋπολογισμός ενός Δήμου δεν εκτελείται ποτέ στο σύνολό του, τότε ακόμα και οι πέτρες ξέρουν πως το Τεχνικό Πρόγραμμα είναι χαμένο στη...μετάβαση από χρόνο σε χρόνο. Γνωρίζοντας τουλάχιστον αυτό, δεν υπήρχε κανένας λόγος η παρούσα δημοτική αρχή να μας παρουσιάσει άλλο ένα φαραωνικό σχέδιο, όπως ακριβώς έκανε και πέρσι. Με περίσσεια υποκρισίας και καθαρά για λόγους εντυπωσιασμού, για φέτος έχουμε 27 Συνεχιζόμενα έργα προϋπολογισμού 26.543.214,46 ευρω, 26 Νέα έργα προϋπολογισμού 9.321.108,69 ευρω και 8 Περαιωμένα έργα προϋπολογισμού 5.057.632,87 ευρω. Μόνο από αυτό, ο καθένας καταλαβαίνει διαισθητικά οτι έχουμε να κάνουμε με σχέδια (μόνο) επί χάρτου, αλλά πάμε να δούμε δυο καθοριστικά, οικονομικά δεδομένα που το αποδεικνύουν:


Το πρώτο έχει να κάνει μόνο με αριθμούς. Ας αφήσουμε στην άκρη τα Περαιωμένα έργα και ας έρθουμε στα πιο κοντινά. Στα μεν Συνεχιζόμενα έργα, λοιπόν, οι Πιστώσεις για το 2023 ανέρχονται στα 16.316.834,26 ευρω σε συνολικό προϋπολογισμό τους που φτάνει τα 26.543.214,46 ευρω, δηλαδή οι Πιστώσεις αποτελούν το 61.47% του προϋπολογισμού τους. Μπορεί σε κάποιον να φανεί απογοητευτικό, αλλά ας είμαστε, αρχικά, επιεικείς. Είναι ένα αρκετά “καλό” ποσοστό, ενώ οι προβλεπόμενες πιστώσεις τους για το 2024 πέφτουν μόλις στο 1.8% του προϋπολογισμού τους. Ας πάμε τώρα στα Νέα έργα: Εδώ, οι πιστώσεις για το 2023 ανέρχονται στα 2.442.543,36 ευρω σε συνολικό προϋπολογισμό τους 9.321.108,69 ευρω. Αλλιώς, οι Πιστώσεις για το 2023 φτάνουν μόλις το 26.2% του προϋπολογισμού των Νέων έργων, ενώ οι προβλεπόμενες Πιστώσεις τους για το 2024 εκτοξεύονται (δήθεν) στα 5.862.517,69 ευρω ή στο 62,8% του προϋπολογισμού τους! Από την αναλογία, λοιπόν, των Πιστώσεων για το 2023 επι του συνολικού τους προϋπολογισμού, βλέπουμε την χαμηλή-για τα Συνεχιζόμενα έργα-δυναμική συνέχειας και τη σχεδόν μηδενική- για τα Νέα έργα-δυναμική εκκίνησής τους.


Κάνοντας μια παρένθεση εδώ, ας αναφέρουμε κάτι που είναι πραγματικά αποκαλυπτικό ως προς την υποκρισία τους. Η Δημοτική Αρχή ξέρει οτι όλη η εμφάνιση των Νέων Έργων είναι φάση “πουλάω φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Παρουσιάζει ένα πλήρως, εικονικό σχεδιασμό. Γι’ αυτό κάνει και το εξής: Από τα 26 Νέα Έργα, τα 10 “αρχίζουν” με πίστωση μόλις 1,00 ή 0 ευρω για το 2023, με τα εφτά από αυτά να έχουν προϋπολογισμό από 500.000 ευρώ και πάνω. Τα επόμενα 7 “αρχίζουν”με πίστωση 500,00 (πεντακόσια) ευρω για το 2023 σε προϋπολογισμό άνω των 200.000 σε τέσσερα από αυτά . Και αν προσθέσει κανείς τα άλλα 2 που ξεκινάνε με πίστωση 1.000,00 (χίλια) ευρώ για το 2023, φτάνουμε τα 19 από τα 26 συνολικά έργα!! Ξετσίπωτοι?? Σίγουρα, αλλά βασικά αρχόντοι… Κάνουν ό,τι θέλουν γιατί (δυστυχώς) μπορούν!


Το δεύτερο οικονομικό δεδομένο δεν έχει να κάνει μόνο με αριθμούς, αλλά-μέσα από αυτούς-μας οδηγεί και στην αιτία αυτής της υποκριτικής στάσης εντυπωσιασμού. Ας πάμε να δούμε, λοιπόν, τη χρηματοδότηση των έργων, δηλαδή τα ποσοστά των φορέων επί των πιστώσεων. Καταρχήν, να πούμε οτι έχουμε-χοντρά πυκνά-τρεις “φορείς”. Είναι τα ΣΑΤΑ και ΣΑΤΑ Σχολικών, που είναι οι τακτικές, σταθερές πηγές χρηματοδότησης από το κεντρικό κράτος, από την άμεση και έμμεση φορολόγηση όλων των εργαζομένων. Είναι τα ΕΣΠΑ και η “άλλη χρηματοδότηση” (Πρόγραμμα “Φιλόδημος II”, Πράσινο Ταμείο, Αντώνης Τρίτσης κα), που είναι συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα (όπου μπορούν να εμπλέκονται η Περιφέρεια, η Ευρωπα’ι’ική Ένωση κτλ). Αυτές αποτελούν, αμφότερες, μη τακτικές, μη σταθερές, έκτακτες πηγές χρηματοδότησης και έτσι θα τις αντιμετωπίσουμε. Τέλος, είναι και οι πηγές του Δήμου-Ίδια Έσοδα, Ανταποδοτικά και Ίδια Έσοδα Κοιμητηρίου-που αποτελούν “σταγόνα στον ωκεανό”. Στα Συνεχιζόμενα έργα, λοιπόν, που τα πράγματα είναι ελάχιστα καλύτερα ως προς την υλοποίησή τους, το 75.9% των πιστώσεων (12.393.056 από 16.316834,26) αποτελούν τις πιστώσεις του προγράμματος Αντώνης Τρίτσης για την ανάπλαση κοινόχρηστων χώρων και διασύνδεση τους με πεζόδρομους. Τα ΣΑΤΑ και ΣΑΤΑ Σχολικών φτάνουν μαζί τα 10,9%, το ΕΣΠΑ και η “άλλη χρηματοδότηση, εξαιρώντας το Αντώνης Τρίτσης, μαζί το 10,3% και οι πηγές του Δήμου μόλις το 2,80%. Στα Νέα έργα τώρα, οπού δεν κυριαρχεί κάποιο πρόγραμμα σαν το Αντώνης Τρίτσης και η δυναμική υλοποίησής τους είναι εξαιρετικά αδύναμη-όπως είδαμε παραπάνω-βλέπουμε ότι τα ΣΑΤΑ και ΣΑΤΑ σχολικών αντιστοιχούν στο ένα τρίτο των ποσών που προβλέπονται για τα συνεχιζόμενα έργα, η άλλη χρηματοδότηση στο ένα τέταρτο του ποσού που προβλέπεται για τα συνεχιζόμενα έργα (εξαιρόντας ξανά το Αντώνης Τρίτσης) ενώ αναμένεται μια γιγάντωση των εσόδων από ΕΣΠΑ (1.348.782 από 105.632,94 στα συνεχιζόμενα) το οποίο προκύπτει από τη χρηματοδότηση της ανάπλασης του κτιρίου στην Ιλισίων 21 και Κερασούντος (κτίριο Ποταμίτη). Γενικά παρατηρούμε ότι στις πιστώσεις τόσο στα συνεχιζόμενα όσο και στα νέα έργα κυριαρχούν έργα μαμούθ που καταλαμβάνουν τεράστιο ποσοστό των ενεργών πιστώσεων (75,9% ο Τρίτσης στις πιστώσεις συνεχιζόμενων, 55% ο Ποταμίτης στα νέα έργα) και που προερχόνται από προγράμματα. Αυτό έχει ως συνέπεια ο δημός να μην μπορεί να κατανείμει τα έσοδα αυτά όπως θέλει και να πηγαίνουν σε εργά βιτρίνας, τα οποία έχουν τη σημασία τους αλλά δε γίνεται να αποτελούν το 73.2 % των συνολικών πιστώσεων του τεχνικού προγράμματος


Κοινώς, χωρίς την κρατική χρηματοδότηση από τις μόνιμες και σταθερές πηγές, ΣΑΤΑ και ΣΑΤΑ Σχολικών κ.α., το Τεχνικό Πρόγραμμα απλά δεν υλοποιείται. Ταυτόχρονα, οι προτεραιότητες του καθορίζονται από εξωτερικά κέντρα, από όσους δομούν τα προγράμματα τύπου Αντώνης Τρίτσης και ΕΣΠΑ.! Με το αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο, δε, που συνθέτουν ο Καλλικράτης, ο Κλεισθένης και ο νόμος περί κυβερνησιμότητας των ΟΤΑ, με την απαίτηση για ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς και τους επόπτες που επιτηρούν την επίτευξή τους, αλλά και με όλα τα κεκτημένα των μνημονιακών χρόνων, έχει κλείσει δραματικά η στρόφιγγα ροών χρημάτων στους δήμους και-από τα παραπάνω παραδείγματα-φαίνεται με αριθμούς η υποχρηματοδότηση (και) του Τεχνικού Προγράμματος.


Πέρα, όμως, από τα οικονομικά δεδομένα και το συμπέρασμά τους, ένα μεγάλο ερώτημα είναι ο χαρακτήρας των έργων που περιέχονται στο Τεχνικό Πρόγραμμα και συνεπακόλουθα η κατεύθυνση που αυτό έχει ως προς τα έργα που υλοποιούνται στο Δήμο. Ο κυριος όγκος των έργων αφορούν αναπλάσεις, ανακατασκευές και επισκευές υπαρχόντων έργων. Για μια ακομα χρονιά, ο Δήμος Ζωγράφου δεν δίνει προτεραιότητα στις ανάγκες των δημοτών. Την στιγμή που θέλει να δώσει 18.000€ για την έκδοση βιβλιου για την ιστορία του Δήμου, υποτιμά την κατασκευή νέων παιδικών σταθμών, μιας και στο Τεχνικό Πρόγραμμα μόνο ο παιδικός σταθμός στη Γαλήνης κατασκευάζεται ως Συνεχιζόμενο έργο, ενώ υπάρχει για μια ακόμα χρονιά και η Μελέτη νέου παιδικού σταθμού στο οικόπεδο Φιλονόης, Ηρώων Πολυτεχνείου, Χερσικράτους ως Νέο Έργο, του οποίου ο (υπερβολικός) προϋπολογισμός δεν έχει μεταβληθεί από το 2022 (509.000 ευρω). Δεν έχει χώρο για την εξασφάλιση χώρων όπου η πολιτιστική δημιουργία και έκφραση θα παρέχεται δωρεάν, όπως π.χ. μια ενδεχόμενη ανακαίνιση του κινηματογράφου ΑΛΕΚΑ και η λειτουργία του ως δημοτικού κινηματογράφου. Χαρακτηριστική είναι επίσης η στενότητα χρηματοδότησης στα έργα που χρηματοδοτούνται με ΕΣΠΑ, μιας και το μοναδικό έργο που χρηματοδοτείται είναι η “Μελέτη για την Πράξη Δημιουργική Επανάχρηση του δημοτικού ακινήτου επί των οδών Κερασούντος και Ιλισίων 21” (Συνεχιζόμενα έργα) και η “Κατασκευή Έργου για την Πράξη Δημιουργική Επανάχρηση του δημοτικού ακινήτου επί των οδών Κερασούντος και Ιλισίων 21” (Νέα έργα), του πρωην Θεάτρου Ποταμίτη δηλαδή, ως “πολυχώρου πολιτιστικών δραστηριοτήτων”. Η πρόταση της παράταξής μας για το συγκεκριμένο έργο ήταν η ανακατασκευή του με έξοδα του Υπουργείου Πολιτισμού, η δωρεάν πρόσβαση σε ανέργους και άπορους δημότες (και όχι μόνο) και η γενική είσοδος με χαμηλό αντίτιμο στις δραστηριότητές του.


Επομένως, όπως τονίζαμε και πέρσι, το Τεχνικό Πρόγραμμα και φέτος είναι έξω από τις λαϊκές ανάγκες.


Το Τεχνικό Πρόγραμμα και ο Προϋπολογισμός για το 2023 είναι σφιχτά δεμένα μεταξύ τους και αντιστρατεύονται από κοινού τις ανάγκες των εργαζομένων και της νεολαίας του δήμου μας. Αυτός είναι και ο λόγος που το Κίνημα στην Πόλη του Ζωγράφου καταψήφισε και τα δύο μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, καλώντας σε μαζικούς αγώνες έξω από αυτό για την ανατροπή τους!

Κίνημα στην Πόλη του Ζωγράφου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

δε θα δημοσιεύονται σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο