Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου 2022

Ανακοίνωση του Κινήματος στην πόλη του Ζωγράφου για τον Προϋπολογισμό του Δήμου Ζωγράφου για το 2023

 

Βαθιά αντιλαϊκός ξανά ο προυπολογισμός. Μόνη διέξοδος οι αγώνες εναντίον του!


Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι με το ισχύον πλαίσιο του Κλεισθένη και την νομοθετική ρύθμιση της Ν.Δ. για την κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ, τις κατοχυρωμένες νομοθεσίες και τα μνημονιακά κεκτημένα, το τοπικό κράτος καθίσταται πλήρως θωρακισμένο, τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά, απέναντι στα συμφέροντα του κόσμου της εργασίας” γραφαμε στην ανακοίνωσή μας για τον Προυπολογισμό του 2020. Τα ίδια (στο γενικό πλαίσιο) και χειρότερα (όσον αφορά στους συγκεκριμένους αριθμούς) ισχύουν και για φέτος.


Η δημοτική αρχή συντάσσεται πλήρως με την αντιλα’ι’κή πολιτική της κεντρικής κυβέρνησης της ΝΔ, μιας πολιτικής που αφήνει τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού και των εργαζομένων αβοήθητη, τής στερεί δημόσια υγεία και παιδεία, ενώ τής χαρίζει απλόχερα καταστολή, φτωχοποίηση και ακρίβεια.


Αποδεικνύεται οτι κάθε δημοτική αρχή που υποκλίνεται στη παραπάνω λογική (ανεξαρτήτως χρώματος), θα καταθέτει προυπολογισμούς που θα είναι απέναντι στις ανάγκες του εργαζόμενου λαού και της νεολαίας. ‘Αλλωστε, η απαίτηση-από κεντρικό κράτος και Ε.Ε.- για ισοσκελισμένους προυπολογισμούς, θα μπορούσε να είναι “κοινωνικά δίκαιη” μόνο σε δήμους σαν τη Κηφισιά, που όλοι οι πολίτες της έχουν λίγο-πολύ ίσο εισόδημα και βαθιές τσέπες. Στους περισσότερους δήμους, όμως, σαν και το δικό μας, η εκπλήρωση του ισοσκελισμένου Προυπολογισμού του δήμου είναι ένα πρόσθετο οικονομικό βάρος σε αυτό της εφαρμογής του Προυπολογισμού του κεντρικού κράτους, οξύνοντας περαιτέρω την κοινωνική φτώχεια και περιθωριοποίηση. Τα Ανταποδοτικά Τέλη για παράδειγμα, εισπράτονται από την κοινωνική πλειοψηφιά των μισθωτών, χωρίς οι τελευταίοι να βλέπουν τις ανάγκες τους να καλύπτονται ούτε στο ελάχιστο,


Καταρχάς, ένα από τα βασικά ερωτήματα στον Προυπολογισμό του Δήμου είναι-όπως τονίζουμε πάντα-το από πού προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των Εσόδων, ποιός είναι τελικά ο κυριότερος χρηματοδότης του. Δύο από τις βασικές πηγές εσόδων, λοιπόν, είναι τα Τακτικά και τα Έκτακτα Εσοδα. Να κρατήσουμε εδώ οτι για το 2023, αυτά τα δυο μαζί αποτελούν τα 25.698.615€ στα 61.741.325 €, δηλαδή το 41,62% του Π/Υ και είναι οι πηγές εσόδων που οπωσδήποτε θα εισπραχθούν. Τρία δεδομένα τώρα και ένα συμπέρασμα. Πρώτο δεδομένο , οτι ποτέ προηγουμένως και σε κανένα οικονομικό έτος δεν έχει υλοποιηθεί το σύνολο του Π/Υ, παρά μόνο-σε γενικό κανόνα-περίπου τα 2/3 αυτού (όπως μαρτυρά και ο Π/Υ του 2022, όπου τα Διαμορφωθέντα Εσοδα μέχρι 31/07/2022 ανέρχονται στα 61.791.798€ ενώ τα Βεβαιωθέντα για είσπραξη μέχρι την ίδια ημερομηνία είναι στα 30.737.089€, ούτε στο 50% δηλαδή!. Δεύτερο δεδομένο οτι μερικές πηγές εσόδων, όπως τα εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη (ΚΑ 32) που αποτελούν το 7,62% του Π/Υ, δεν εισπράτονται ποτέ (!). Τρίτο δεδομένο, οτι το γενικό Χρηματικό Υπόλοιπο του Δήμου, που ανέρχεται στα 8.950.000€ ( από 9.133.823 το 2022 και 10.925.000 που ήταν το 2020!!), προσμετράται και αποτελεί το 14,50% του Π/Υ, συμπεραίνουμε οτι το πραγματικό ποσοστό του συνόλου των Τακτικών και ‘Εκτακτων εσόδων είναι πολύ παραπάνω του μισού Π/Υ, όπως τελείως τεχνητά παρουσιάζεται.


Πιο ειδικά, στα τακτικά έσοδα για το 2023 που ανέρχονται στα 18.655.153€ (αυξημένα κατά 1.145.441€ περίπου σε σχέση με τα αντίστοιχα Διαμορφωθέντα μέχρι 31/7/2022), το 47.91% προέρχεται από τις επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες του δήμου (κοινώς οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι-Κ.Α.Π) που προέρχονται τόσο από την άμεση (Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών) όσο και από την έμμεση (ΦΠΑ) φορολόγηση του κεντρικού κράτους, που το μεγαλύτερο βάρος το σηκώνουν οι μισθωτοί εργαζόμενοι και τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Να σημειωθεί, εδώ, οτι το κεφάλαιο μπορεί να απαλλαγεί της απόδοσης ΦΠΑ με “διάφορους” τρόπους, με πιο “νόμιμο” να παρουσιάσει ποσά ως επενδυθέν κεφάλαιο. Το 27,97% προέρχεται από Ανταποδοτικά Τέλη και Δικαιώματα, ενώ το 9,00% από λοιπά τέλη, δικαιώματα και παροχή υπηρεσιών (νεκροταφείο κλπ.) που κυρίως πληρώνεται από τους φτωχούς συμπολίτες μας. Τέλος, το 2,95% είναι από φόρους ηλεκτροδοτούμενων χώρων, οι οποίοι αυξάνονται από 480.000 ευρω το 2022 σε 550.000 το 2023, ενώ αυξάνονται και οι προβλεπόμενες εισπράξεις από το Τέλος Ακίνητης Παρουσίας στους λογαριασμούς της ΔΕΗ από 490.000 το 2022 σε 600.000 ευρω το 2023. Το συνολικό άθροισμα των παραπάνω ποσοστών μας κάνει το 87,83% των τακτικών εσόδων και δεν μας αφήνει καμιά απορία για το ποιος πληρώνει το μάρμαρο...


Αλλά και στα έκτακτα έσοδα, από τα 7.043.462€ (μειωμένα κατά 1.121.685€ περίπου σε σχέση με τα αντίστοιχα Διαμορφωθέντα μέχρι 31/7/2022), τα 994.657€ αποτελούν “Εκτακτες επιχορηγήσεις για κάλυψη Λειτουργικών Δαπανών” και τα 5.884.055€ αποτελούν “Επιχορηγήσεις για Επενδύσεις”. Όλα αυτά αποτελούν ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, ΣΑΤΑ Σχολικών και Π.Δ.Ε., δηλαδή χρήματα που δίνονται από το κράτος. Συνολικά, δηλαδή, και το 97,66% των Εκτακτων Εσόδων προέρχονται από τη φορολογία του κράτους, που βαραίνει την κοινωνική πλειοψηφία των μισθωτών και ευρύτερα των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.


Ένα δεύτερο βασικό ερώτημα και κριτήριο για να κρίνει κάποιος τον Π/Υ του δήμου, είναι-κατά τη γνώμη μας-ποιές υπηρεσίες του πριμοδοτεί. Σε ποιές, δηλαδή, διανέμει το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών του και κυρίως τί ποσοστό αντιστοιχεί σε Υπηρεσίες που έχουν άμεση σχέση με τις ανάγκες των εργαζομένων και της νεολαίας. Έτσι, στο Μέρος II-Δαπάνες του Π/Υ και συγκεκριμένα στον Πίνακα 2-Σύνολα ανα Υπηρεσία βλέπουμε οτι οι Γενικές Υπηρεσίες αποτελούν το 19,22% του συνολικού ποσού των Δαπανών, οι Υπηρεσίες Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού το 16,77% , οι Υπηρεσίες Τεχνικών Έργων το 11,74% (με αύξηση του ποσού κατά 20,40% σε σχέση με το 2022, γεγονός που οφείλεται και στη διόγκωση του Τεχνικού Προγράμματος ) και οι Οικονομικές-Διοικητικές Υπηρεσίες με 7,78%. Αντίθετα, οι Υπηρεσίες Πολιτισμού, Αθλητισμού και Κοινωνικής Πολιτικής αποτελούν μόλις το 6,62% του συνολικού ποσού των Δαπανών, ενώ στην Υπηρεσία Πρασίνου αντιστοιχεί μόνο το 2,18% (με το ποσό για το 2023 να μειώνεται κατά 181.946 ευρω ή κατά 11,93% σε σχέση με το 2022). Σε Υπηρεσίες του Δήμου, δηλαδή, που έχουν να κάνουν με τις λαϊκές ανάγκες στον πολιτισμό και τον αθλητισμό, με την κοινωνική πολιτική αλλά και την συνολική ποιότητα ζωής των δημοτών, τα ποσά που διατίθενται αποτελούν τα χαμηλότερα ποσοστά στο σύνολο των Δαπανών.


Τέλος, το τρίτο σημαντικό ερώτημα και στοιχείο είναι, κατά τη γνώμη μας, να εντοπίσει κάποιος στον Π/Υ σε ποιούς συγκεκριμένους κωδικούς υπάρχει μείωση είτε στα Εσοδα, δηλαδή στις προβλεπόμενες επιχορηγήσεις που θα εισπραχθούν από το Δήμο για να καλυφθούν τακτικές ή έκτακτες λειτουργικές δαπάνες είτε μείωση στο μέρος των δαπανών, που και τα δύο αποκαλύπτουν το ποιές υπηρεσίες ή/και κοινωνικές ανάγκες θα χρηματοδοτηθούν λιγότερο σε σχέση με πέρσι. Έχοντας σημειώσει μέσα στον Π/Υ και στα δύο μέρη του, στα Έσοδα και στις Δαπάνες, πλήθος τέτοιων περιπτώσεων, θα καταγράψουμε εδώ τις πιο σημαντικές, κατά τη γνώμη μας, από αυτές:


1. Υπάρχει, καταρχάς, μια γενικότερη τάση μείωσης από έτος σε έτος (κι αυτό ισχύει και από το 2022 στο 2023) στις Αμοιβές και στα Έξοδα του προσωπικού, με πιο βαρύνουσα κατηγορία αυτή του μόνιμου προσωπικού του Δήμου. Πρόκειται, φυσικά, για υπαλλήλους που συνταξιοδοτούνται και δεν αντικαθίστανται με μόνιμες προσλήψεις. Αντίθετα, διογκώνεται και στο Δήμο μας το καθεστώς των συμβασιούχων και των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, όπως αποδεικνύουν και οι αυξήσεις στα ποσά της μισθοδοσίας για τους έκτακτους υπαλλήλους σε σχέση με πέρσι. Πιο συγκεκριμένα, στην Καθαριότητα/Ηλεκτροφωτισμό διπλασιάζονται, στις Τεχνικές Υπηρεσίες τετραπλασιάζονται, ενώ στις Υπηρεσίες Κοινωνικής Πολιτικής που αφορούν δράσεις και έργα χρηματοδοτούμενα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, όλο το προσωπικό είναι έκτακτο και μάλιστα λιγότερο σε αριθμό από πέρσι, αφού η συνολική μισθοδοσιά μειώνεται από 1.050.000 το 2022 στα 850.000 ευρώ το 2023. Αυτό προκαλεί πλήρη υποβάθμιση των κοινωνικών υπηρεσιών και της συνολικής λειτουργίας του Δήμου, γεγονός που το καταλαβαίνει στο πετσί του ο εργαζόμενος λαός που το βιώνει καθημερινά.


2. Είναι, επίσης, εντυπωσιακό πως πολλές δράσεις και έργα σε όλες, σχεδόν, τις Υπηρεσίες του Δήμου χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.). Ακόμα πιο εξωφρενικό είναι οτι το ΠΔΕ καλύπτει το σύνολο της λειτουργίας των παιδικών σταθμών και των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης (Κ.Δ.ΑΠ.) του Δήμου, όπως μαρτυρά ο ΚΑ 60 του Πίνακα 2 στο μέρος των Δαπανών και η απόλυτη ξεφτίλα είναι οτι ένα μεγάλο μέρος του προσωπικού των Παιδικών Σταθμών και των Κ.Δ.ΑΠ. είναι Ορισμένου Χρόνου και πληρώνονται από Ευρωπαϊκά Προγράμματα ΕΣΠΑ. Μιλάμε, δηλαδή, για το εκπαιδευτικό προσωπικό που είναι υπεύθυνο για τη δόμηση της βάσης που θα εξασφαλίσει την εκπαιδευτική εξέλιξη στη μόρφωση χιλιάδων παιδιών του Δήμου μας, το οποίο δουλεύει υπό το καθεστώς διαρκούς και μόνιμης ομηρίας!


3. Στον ΚΑ 00-6715.15 υπάρχει μείωση κατά 60.000 € σε σχέση με το 2022 στο ΝΠΔΔ Πολιτισμού και Αθλητισμού


4. Στον ΚΑ 10-6279.04 μειώνονται κατά 11.000 € οι δαπάνες για την Απολύμανση Δημοτικών Κτιρίων του Δήμου Ζωγράφου


Στην Υπηρεσία Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού :


5. Στον ΚΑ 20-6061.04 μειώνονται από τα 55.000€ το 2022 στα 37.300 τα έξοδα για την Προμήθεια Γάλακτος στους εργαζόμενους της Υπηρεσίας


Στην Υπηρεσιά Αθλητισμού, Πολιτισμού και Κοινωνικής Πολιτικής:


6. Στον ΚΑ 15-6474.03: Πρόγραμμα Δημιουργικής Απασχόλησης ΑΜΕΑ μειώνονται οι δαπάνες από 38.862 ευρω το 2022 στα 34.400 το 2023


Στην Υπηρεσία Πρασίνου :


7. Στον ΚΑ 35-6262 Συντήρηση και Επισκευή λοιπών μονίμων εγκαταστάσεων (πλην κτηρίων), που αφορά σε συντήρηση Πρασίνου και Δικτύου Άρδρευσης, όπως και διάφορες άλλες εργασίες υποδομών, υπάρχει μείωση δαπανών από 97.990 ευρω το 2022 στα 68.000 το 2023


8. Στον ΚΑ 35-6279 μειώνονται από 158.000 ευρω το 2022 στα 38.000 το 2023 το Κλάδεμα δένδρων-Κοπή Ξηρών Δένδρων και η Απεντόμωση-Μυοκτονία στους χώρους ενδιαφέροντος του Δήμου Ζωγράφου από 25.000 ευρω το 2022 στα 15.000 το 2023


9. Στον ΚΑ 35-6692.02 υπάρχει μείωση από τα 30.000€ το 2022 στα 20.000 φέτος στην Προμήθεια Σπόρων, Φυτών, Δενδρυλλίων κα έτοιμου Χλοοτάπητα, ενώ υπάρχει μείωση από τα 15.000 στα 10.000 € στην Προμήθεια Φυτοπαθολογικού υλικού, Λιπασμάτων και Κηπευτικών Χωμάτων σε σχέση με το 2022.


10. Στον ΚΑ 35-7135.12 μηδενίζεται το ποσό για το 2023 από τα 30.000 ευρω το 2022 για Προμήθεια Ειδικών Σταθμών Πυροπροστασίας και Πυρόσβεσης


11. Στον ΚΑ 64-7311.02 Επανεπίστρωση της φθαρμένης επιφάνειας του στίβου στο Δημοτικό Στάδιο Γρ. Λαμπράκης μειώνονται οι δαπάνες από 49.985 ευρω το 2022 στα 22.730 το 2023


Θα μπορούσαμε να παραθέσουμε κι άλλα τέτοια, αλλά φτάνει ως εδώ.


Κι αυτός ο προυπολογισμός του δήμου, λοιπόν, είναι σχεδιασμένος έξω από τις ανάγκες του λαού. Σε μια περίοδο ταχύτατης φτωχοποίησης των πολιτών, καλπάζουσας αύξησης των τιμών των ειδών πρώτης ανάγκης και των καυσίμων, μεγάλης ανεργίας, της καταστροφής του ΕΣΥ, ο προϋπολογισμός του Δήμου δεν έχει χώρο για ένα εκτεταμένο και υλοποιήσιμο σχέδιο ικανοποίησης των κοινωνικών αναγκών και στήριξης των ευάλωτων. Αντίθετα, συζητάει να αυξήσει έως και 40% τα δημοτικά τέλη, να επιβαρύνει δηλαδή ακόμα περισσότερο τα νοικοκυριά!


Αυτός ο προυπολογισμός δεν διορθώνεται, γιατί ακόμα και για να γραφτεί ένα άλλο ποσό σε κωδικό του, πρέπει να συνοδεύεται από οικονομική μελέτη που να ικανοποιεί τελικά την ισοσκέλιση εσόδων-δαπανών και να έχει την έγκριση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου. Αυτός ο προυπολογισμός δεν αλλάζει θεσμικά, γιατί πρέπει να υπακούει στους νόμους της “τοπικής αυτοδιοίκησης”, στα μνημονιακά κεκτημένα, στην αντεργατική πολιτική και τους επόπτες που τον εγκρίνουν και επιτηρούν την υλοποίηση του, αυστηρά μέσα στα πλαίσια που έχουν χαράξει κεφάλαιο, κράτος και Ε.Ε. Αυτός ο προυπολογισμός μονάχα ανατρέπεται από την πάλη του εργαζόμενου λαού και της ανυπότακτης νεολαίας του Ζωγράφου.


Το Κίνημα στην Πόλη θα συμβάλλει συνειδητά σε αυτή τη κατεύθυνση, τόσο με τη στάση του μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο όσο και κυρίως με τις πρωτοβουλίες του για την ανάπτυξη των λα’ι’κών αγώνων έξω από αυτό...


Κίνημα στην Πόλη του Ζωγράφου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

δε θα δημοσιεύονται σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο