Τετάρτη, 18 Δεκεμβρίου 2019

Θωρακισμένο το τοπικό κράτος απέναντι στις λαϊκές ανάγκες: Ανακοίνωση του ΚσΠ για τον προϋπολογισμό του Δήμου Ζωγράφου



Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι με το ισχύον πλαίσιο του Κλεισθένη και την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση της Ν.Δ. για την κυβερνησιμότητα των ΟΤΑ, τις κατοχυρωμένες νομοθεσίες και τα μνημονιακά κεκτημένα, το τοπικό κράτος καθίσταται πλήρως θωρακισμένο, τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά, απέναντι στα συμφέροντα του κόσμου της εργασίας. Γι’ αυτό και ένα δημοτικό συμβούλιο ποτέ δε θα μπορέσει να ασκήσει φιλολαϊκή διαχείριση επί των οικονομικών του δήμου. Εξ’ αυτού, άλλωστε, σαν Κίνημα στην Πόλη του Ζωγράφου, απείχαμε από τις διαδικασίες ανάδειξης των οργάνων και των επιτροπών του δημοτικού συμβουλίου, που αποτελούν, κατ’ ουσίαν, τα θεσμικά μέσα άσκησης της πολιτικής κεντρικού και τοπικού κράτους. Με αφορμή, λοιπόν, την κατάθεση του προϋπολογισμού του Δήμου για το 2020, παραμονή των γιορτών, να σχολιάσουμε, αφετηριακά, ότι οι εργαζόμενοι, η νεολαία και η πληττόμενη πλειοψηφία του Ζωγράφου δεν έχουν να περιμένουν μάγους με δώρα από το δημοτικό συμβούλιο.

Διαφαίνεται, ήδη, με μια σύντομη ματιά στα έσοδα μια πτωτική τάση στα ποσά που προέρχονται από τα κρατικά ταμεία, σημειώνοντας μια μείωση της τάξεως των 177.606 ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο επιβεβαιώνεται η – εδώ και χρόνια – απόσυρση  του κεντρικού κράτους από τη χρηματοδότηση δήμων και περιφερειών, αφού η κρατική χρηματοδότησή τους μειώθηκε την τελευταία μόνο δεκαετία κατά 65%, λόγω της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, των μνημονιακών πολιτικών και της δημοσιονομικής θηλιάς στον λαιμό του λαού που επέβαλλαν κεφάλαιο, Ε.Ε. και οι κυβερνήσεις τους. Παρά το κυρίαρχο αφήγημα της λεγόμενης “εξόδου από την κρίση και τα μνημόνια”, οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν στα χρόνια της κρίσης εξακολουθούν να είναι εδώ, παρέα με την επιτροπεία μέχρι το 2060. Εξειδίκευση αυτών είναι και η επιταγή των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών, μην τύχει και φύγει κάποιο σεντ παραπάνω για μια ιδιαίτερη ανάγκη της περιοχής, υπό το φόβο επιτροπών, παρατηρητηρίων και άλλων κεντρικών οικονομικών εποπτών. Μάλιστα, για να βγαίνει ο ισοσκελισμός εσόδων – εξόδων, δημιουργούνται διάφοροι κωδικοί ή εικονικές καταχωρήσεις, όπως αυτή της είσπραξης 166.000 ευρώ από το τέλος διαφήμισης (τη στιγμή που ο Δήμος τα προηγούμενα χρόνια είχε μηδενικά έσοδα), αριθμοί που δεν ισχυριζόμαστε ότι πηγαίνουν στις τσέπες κάποιου, αλλά, σίγουρα, δεν αφορούν κάποια μέριμνα για τους κατοίκους της περιοχής.

Πιο συγκεκριμένα, ως προς την ανατομία του προϋπολογισμού, τόσο σε επίπεδο τακτικών όσο και σε επίπεδο έκτακτων εσόδων, η συντριπτική πλειοψηφία προέρχεται από την άμεση και την έμμεση φορολογία των εργαζομένων, είτε αυτό αφορά ανταποδοτικά και λοιπά τέλη, φόρους και εισφορές , είτε αφορά τους ΚΑΠ (κεντρικοί αυτοτελείς πόροι), οι οποίοι προέρχονται από την άμεση φορολόγηση του κεντρικού κράτους. Την οποία άμεση φορολόγηση σηκώνουν, ως επί το πλείστον, στους ώμους τους οι μισθωτοί και όχι οι μεγαλοεπιχειρηματίες και το κεφάλαιο. Μάλιστα, φέτος για το 2020, με ακόμα μεγαλύτερες επιβαρύνσεις (52,2 δις ευρώ οι συνολικοί φόροι σε σχέση με τα 51,1 δις ευρώ πέρυσι – 28,6 δις ευρώ η έμμεση φορολογία-που κυρίως βαραίνει τους μισθωτούς-φέτος σε σχέση με τα 27,9 δις ευρώ πέρσι).

Πιο ειδικά, στα τακτικά έσοδα για το 2020 που ανέρχονται στα 16.573.618, 75 ευρώ (μειωμένα κατά 189.000 περίπου ευρώ σε σχέση με το 2019), το 46% προέρχεται από τις επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες, δηλαδή από Κ.Α.Π. από την άμεση φορολόγηση του κεντρικού κράτους, που το μεγαλύτερο βάρος το σηκώνουν οι μισθωτοί εργαζόμενοι και τα φτωχά λαϊκά στρώματα. Το 27% προέρχεται από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα,  ενώ το 18% από λοιπά τέλη, δικαιώματα και παροχή υπηρεσιών (νεκροταφείο κλπ.) που κυρίως πληρώνεται από τους φτωχούς συμπολίτες μας. Τέλος, το 3,7% είναι φόροι και εισφορές. Το συνολικό άθροισμα των παραπάνω ποσοστών μας κάνει το 94,7% των τακτικών εσόδων και δεν μας αφήνει καμιά απορία για το ποιος πληρώνει το μάρμαρο.
Αλλά και στα έκτακτα έσοδα, από τα 4.089.773,96 (μειωμένα και αυτά κατά 340.000 ευρώ περίπου σε σχέση με πέρσι) τα 2.681.000,97 δηλαδή το 65,6% προέρχονται από "Επιχορηγήσεις για επενδύσεις" – ΚΑΠ. Μέσα σε αυτά είναι και τα 905.695,00 από το ΕΣΠΑ για "δημιουργική επανάχρηση" του κτηρίου Ποταμίτη.  Επίσης, 1.192.622,99 € δηλαδή το 29,2%, προέρχονται από "Έκτακτες επιχορηγήσεις για κάλυψη λειτουργικών δαπανών", πάλι ΚΑΠ. Συνολικά, δηλαδή, και το 94,8% των έκτακτων εσόδων προέρχονται από ΚΑΠ-άμεση φορολογία κράτους, που βαραίνει την κοινωνική πλειοψηφία των μισθωτών.

Πέραν των μεγάλων ποσών που διατίθενται για οδοποιία και ηλεκτροφωτισμό, που είδαμε και στα πλαίσια της συζήτησης για το τεχνικό πρόγραμμα, υπάρχουν κάποια νούμερα που εντυπωσιάζουν: το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων από αυτοτελείς πόρους φαίνεται ότι θα διατεθεί για την ανάπλαση της πλατείας Νεκροταφείου (πιθανή σύνδεση με εκεί υπόγειο γκαράζ;) και τη μελέτη και κατασκευή του κτιρίου Ποταμίτη. Για το κτίριο Ποταμίτη, μάλιστα, οι επιχορηγήσεις αφορούν 905.695 ευρώ από ΕΣΠΑ, με στόχο τη «δημιουργική επανάχρηση» του, η οποία, φυσικά, καμία σχέση δεν έχει με τη δωρεάν πρόσβαση σε ποιοτική ψυχαγωγία που έχουν ανάγκη οι εργαζόμενοι και η νεολαία του Δήμου μας Άξια αναφοράς είναι και τα μεγάλα ποσά που δείχνουν να δεσμεύονται για τη διαχείριση απορριμμάτων, στα πλαίσια ευρύτερων σχεδιασμών που αφορούν δήμους και περιφέρειες και, σε καμία περίπτωση, δεν κινούνται προς όφελος εργαζομένων και περιβάλλοντος. Μπαίνουμε, άλλωστε, σε μια χρονιά που χαρακτηρίζεται σαν «έτος ανακύκλωσης» από την Περιφέρεια Αττικής, με τα πλάνα για νέες χωματερές πέραν των υπαρχουσών να εντείνονται και την ιδιωτική πρωτοβουλία να περιμένει πλείστα κέρδη από τη διαχείριση απορριμμάτων, οπότε και ο Δήμος μας δείχνει να προετοιμάζεται για τις ανάλογες προσαρμογές.

Δεν είναι, όμως, μόνο τα παραπάνω άξια αναφοράς για την ανάδειξη του ταξικού προσήμου του προϋπολογισμού σε βάρος των εργαζομένων. Ας δούμε κάποια καθόλου ασήμαντα σημεία που επισημάναμε στα έξοδα για το 2020:
Ø  Μείωση στα χρήματα που αποδίδονται στις σχολικές επιτροπές κατά 18.000 ευρώ και μείωση στις πρόσθετες προαιρετικές επιχορηγήσεις τους από τα 85.000 ευρώ πέρσι στα μόλις 5.000 για φέτος
Ø  Μείωση στη καταβολή χρηματικών βοηθημάτων σε άπορους δημότες από τα 20.000 ευρώ πέρσι στα 9.000 για φέτος
Ø  Μείωση στις λοιπές προαιρετικές πληρωμές για μεταβιβάσεις εισοδημάτων σε τρίτους (που αφορά στη χρηματοδότηση του Κέντρου Πρόληψης Τοξικοεξάρτησης – ΚΕΠΧΕΟ, συλλόγους και σωματεία με κοινωνική δράση, ενίσχυση γηροκομείου κτλ) από 71.000 ευρώ πέρσι στα 32.500 για φέτος
Ø  Μείωση στα έξοδα λειτουργίας συσσιτίων παιδικών σταθμών από 220.000 ευρώ πέρσι στα 190.000 για φέτος και μείωση στις προμήθειες ειδών ιματισμού για τις ανάγκες των παιδικών σταθμών από 20.000 ευρώ πέρσι στα 10.000 για φέτος
Ø  Μείωση στα έξοδα για εργασίες πυροπροστασίας από 60.000 ευρώ πέρσι στα 10.000 για φέτος
Ø  Μείωση στις δαπάνες κοινωνικής πολιτικής: μείωση επιχορήγησης για Κοινωνικό Παντοπωλείο και Κοινωνικό Φαρμακείο κατά 20.000 ευρώ, μείωση επιχορήγησης για το πρόγραμμα ΚΗΦΗ (Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων) κατά 80.000 ευρώ, μείωση επιχορήγησης για το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» κατά 19.000 ευρώ, μείωση επιχορήγησης για το Κέντρο Κοινότητας κατά 15.000 ευρώ κ.α.
Ø  Αύξηση, μεν, των μόνιμων υπαλλήλων, με πρόσληψη με μπλοκάκι, δε, για να μην επιβαρύνεται ο δήμος – εργοδότης με εισφορές και με το 1/3 των εργαζομένων σε καθαριότητα – ηλεκτροφωτισμό να παραμένει σε καθεστώς ελαστικής εργασίας (μια ακόμα μνημονιακή παρακαταθήκη)
Ø  Μείωση στα έξοδα για ατομικά μέτρα προστασίας  από τα 250.000 ευρω πέρσι στα 150.000 φέτος (σαν να μη συνέβησαν ποτέ οι δυο θάνατοι εργαζομένων στα χρόνια της απελθούσης δημοτικής αρχής ΣΥΡΙΖΑ)

Ας συνυπολογίσουμε, τέλος, στα παραπάνω και την παντελή απουσία κωδικών για μια σειρά ζητημάτων, από τις κτιριακές υποδομές για αστέγους και την επιδότηση ενοικίων μέχρι τη δημιουργία νέων αθλητικών εγκαταστάσεων και χώρων δωρεάν ψυχαγωγίας και καλλιτεχνικής έκφρασης, μερικά από τα οποία επισημάναμε και στους σχολιασμούς για το τεχνικό πρόγραμμα του 2020.

Γίνεται κατανοητό πως ο Δήμος Ζωγράφου συνεχίζει να πορεύεται εκ του ασφαλούς στις ράγες της ανάπτυξης που ευαγγελίζεται δημοτική, περιφερειακή αρχή και κυβέρνηση (ΝΔ και οι τρεις), ράγες που ελήφθησαν έτοιμες από προηγούμενες δημοτικές, περιφερειακές αρχές και κυβέρνηση (ΣΥΡΙΖΑ και οι τρεις). Σαν Κίνημα στην Πόλη του Ζωγράφου, δεν τρέφουμε καμία αυταπάτη ότι ο Δήμος μας πρόκειται να εκτροχιαστεί από αυτές τις ράγες. Η συναίνεση εντός δημοτικού συμβουλίου, από τις παρατάξεις της δημοτικής αρχής μέχρι και τη μείζονα αντιπολίτευση αλλά και την παράταξη Αγγελόπουλου, δε θα επιτρέψει να τεθεί υπό αμφισβήτηση κανένα τεχνικό πρόγραμμα, κανένας ισοσκελισμένος προϋπολογισμός, καμία, σε τελική ανάλυση, εφαρμοζόμενη πολιτική σε βάρος των εργαζομένων και προς όφελος του Κεφαλαίου.

Από τη μεριά μας, γνωρίζοντας ότι, θεωρητικά, κάθε παράταξη που καταψηφίζει τον προϋπολογισμό οφείλει να καταθέτει εναλλακτικό πρόγραμμα, στοιχειοθετημένο και εγκεκριμένο από την οικονομική επιτροπή, δηλώνουμε απερίφραστα πως δε θα μπούμε σε καμία τέτοια διαδικασία ούτε θα βάλουμε πλάτη σε όποιο άλλο εναλλακτικό σχέδιο προταθεί. Από την πλευρά μας, το μόνο που μπορούμε να επαναλάβουμε είναι ότι θα προσπαθήσουμε να συνεισφέρουμε στην οικοδόμηση ενός ισχυρού κινήματος γειτονιάς, οι ανυποχώρητοι αγώνες του οποίου είναι  και οι μόνοι που μπορούν να θέσουν αναχώματα στην ενορχηστρωμένη επίθεση τοπικού και κεντρικού κράτους και να ανατρέψουν τα τεχνικά προγράμματα, τους ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς και κάθε πτυχή της αντεργατικής πολιτικής που εφαρμόζει η εκάστοτε δημοτική αρχή και τα πολιτικά της στηρίγματα εντός δημοτικού συμβουλίου.

(Η παραπάνω ανακοίνωση συνιστά και την τοποθέτηση του δημοτικού συμβούλου με το Κίνημα στην Πόλη του Ζωγράφου, Παναγιώτη Νίκου, για την αυριανή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου για την ψήφιση του προϋπολογισμού)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

δε θα δημοσιεύονται σχόλια με υβριστικό περιεχόμενο